Stop madspild

Til hverdag arbejder jeg i et køkken, hvor jeg laver mad til 24 vuggestuebørn. Der er et ret sparsommeligt budget, så jeg prøver hele tiden at blive bedre til at udnytte alle råvarer så godt som muligt. Og der er VIRKELIG mange muligheder at UNDGÅ at smide mad ud. Der findes utrolig mange gode retter og tricks, hvor du kan bruge dine rester på en hensigtsmæssig og lækker måde. Jeg kan selvfølgelige ikke lave helt præcise opskrifter til jer, hvor lige præcis de rester i har kan bruges, men jeg vil her på siden prøve at komme med nogle gode forslag til hvordan du kan udnytte nogle af de rester du måtte have.

Supper er HELT geniale at lave af rester. Du kan både bruge rå grøntsagsrester fra køleskabet, men allerede kogte kartofler, gulerødder, broccoli eller lign. fra forrige aften, kan også sagtens puttes i. Når jeg laver suppe, plejer jeg at skære lidt løg og hvidløg og stede det i lidt smør eller olie i en gryde. Derefter putter jeg de grøntsager jeg vil bruge i suppen (uanset om det er en suppe efter opskrift, eller en “restesuppe”). Jeg svitser grøntsagerne lidt sammen med løgene og hælder derefter bouillonvand over og lader suppen koge indtil grøntsagerne er møre. Jeg blender altid mine supper så de får en forholds tyk konsistens. Mest af alt fordi det er nemmere for mine drengene at spise når den ikke er alt for tynd. En anden fantastisk ting ved supper er jo at de kan pyntes med alle mulige forskellige lækre toppings. Kedeligt og småtørt brød er helt perfekt til disse hjemmelavede brødcroutoner.

Frikadeller og farsbrød er to andre fantastiske retter der er nemme at bruge rester i. Mine frikadeller er meget sjældent lavet kun på fars, men har altid en rest rødbede, persillerødder, kogte ris fra dagen før, revet gulerod eller lignende i. Jeg plejer at lave en “grundfars” af 450-500 g. fars, 1 æg, en sjat mælk, 2 spsk. havregryn og 2 tsk. salt. Det er vigtigt at blande fars og salt godt sammen som det første inden de resterende ingredienser tilføjes. Det gør frikadellerne mere saftige. Når grundfarsen er lavet, kan du blande ris, bulgur, grøntsager, kartofler eller lign. i. Sørg for at konsistensen holder nogenlunde. Bliver den for våd, kan du putte lidt mere havregryn i.

Boller er faktisk også rigtig gode at putte både pasta (kogt), ris (kogt) og grøntsagsrester i. Bare sørg for at ælte dejen godt.


Warning: sizeof() [function.sizeof]: Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/madmedline.dk/public_html/wp-content/plugins/wp-mystat/lib/mystat.class.php on line 1252